ALT DET ET SPRÅK KAN BÆRE

En liten fortale for språklig ekspansjon.

Da jeg flyttet til dette flate landet for ganske nøyaktig fem år siden, var jeg utrolig opptatt av å holde fast i det norske språket. Jeg var fast bestemt på at nordmenn og dansker kunne forstå hverandre uten store problemer, og det å skulle oppgi norsken føltes både dumt og unaturlig. Jeg mistenkte at det å snakke dansk ville utvanne min stolte fjell-identitet.

Derfor var jeg overbevist om at det var bedre å være litt eksotisk og utilgjengelig enn å snakke gebrokkent dansk. Så jeg fortsatte med insistere, selv om jeg ofte måtte snakke både treigt og overtydelig for å bli forstått.

Dette pågikk i et par år, inntil det plutselig en dag gikk opp for meg at staheten min stod i veien. Jeg var på fest, og litt utpå kvelden ble jeg sittende i en sofa sammen med et menneske jeg aldri hadde møtt før. Jeg snakket i vei på norsk som vanlig, men litt ut i samtalen ble jeg oppmerksom på at det stort sett var jeg som stod for pratinga. Han jeg snakket med satt bare og stirret på meg med blanke øyne og åpen munn.

Hei, hører du etter eller, spurte jeg.

Men ingenting skjedde.

Jeg dultet borti ham for å vekke ham ut av transen, og da ristet han raskt av seg glassøynene.

Du lyder som en banjo,  svarte han.

–Jeg forstår ikke så meget af det du siger, men det er smukt at høre på.

 I det øyeblikket gikk det opp for meg at det var på tide å lære seg et nytt språk.

Og så begynte reisen inn i det danske språk-universet. Jeg begynte å lytte litt mer og snakke litt mindre. Jeg skaffet meg en notatbok jeg kunne skrive ned merkelige ord i og begynte kampen mot de ugjestfrie danske d-ene. Sakte men sikkert gikk jeg fra å være ihuga norsk-patriot til å bli en gryende dansk-entusiast.

Å utvide ordforrådet sitt er en tidkrevende prosess, det vet alle som har prøvd det. I begynnelsen kan det føles utmattende, det krever at man er dypt oppmerksom, både når andre snakker og når man selv slipper noe ut av kjeften. Man blir nødt til å høre etter og være absolutt tilstede. Død over den som kjører på autopilot.

Men etter hvert som man beveger seg lenger og lenger inn i språklabyrinten – enten det er ved å lære et nytt språk eller ved å gjenopplive og forstørre det gamle – opplever man at det er enormt utvidende.  Og det er ikke bare ordforrådet som ekspanderer. Språk er bevissthet, og etter hvert som man blir mer oppmerksom på ordene, blir man også mer bevisst på alt det som ligger bak dem. Hvordan smaker brødet egentlig? Og hva er det for en fornemmelse jeg får i kroppen når jeg løper langs havet mens det regner? Når man utvikler språket begynner man langsomt å forholde seg til hele verden med utvidet oppmerksomhet.

I boka ”Klangen av et menneske – om å lytte godt, spørre riktig og finne sitt eget språk”, skriver den danske journalisten Nils Thorsen følgende:

”Språket er et forunderlig verktøy. Hver gang man beskriver en følelse eller en fornemmelse med ord, gjør man seg samtidig denne fornemmelsen bevisst. Å bli bevisst om en opplevelse er simpelthen forutsetningen for at man kan sette ord på den.”

Og senere i samme bok:

”Det er en vidunderlig opplevelse å plutselig se en setning på skjermen som nøyaktig uttrykker den tåkete fornemmelsen man for et øyeblikk siden satt med i bakhodet. Når det viser seg at det finnes ord for noe man fornemmet med de ytterste forgreiningene av hjernen. Jeg blir så glad når det skjer!”

Språket er så rikt! Og tilværelsen så full av nyanser. Men det er lett å glemme det. Det er fort gjort å bli fanget i vaner og mønstre, og før vi vet ordet av det blir vi uoppmerksomme. Og så kryper vi rundt i de laveste etasjene i den høyblokka vi kaller språket, og lirer av oss de samme gamle linjene igjen og igjen.

La dette være en fortale for å utvide språket.

Og dermed utvide opplevelsen av det å være menneske.

Den Norske Bokmålsordboka har mer enn 65 000 ord å ta av. Gyldendals danske Retskrivningsordbog har ca 80 000.

Tenk hvor spennende det ville være å gå på oppdagelsesferd – både inne i og utenfor oss selv – hvis vi tok i bruk litt flere av dem.

 

Leave a Reply

